آزادراه تهران – پردیس

سیاست راهبردی احداث و توسعه آزادراهها در کشور، در کنار شریان‌های موجود، حمل و نقل و حمل و نقل بار و مسافر با بهره‌گیری از منابع مالی بخش خصوصی از اهداف هوشمندانه، تحسین برانگیز و مقدسی است که مسئولین ارشد نظام مقدس اسلامی روی آن به توافق نظر رسیدند. چنین شد که مطابق اصول قانون اساسی و با حفظ حاکمیت دولت در بخش راه‌ها، قانون معروف به قانون مشارکت پس از مطالعات جامع کارشناسی توسط وزارت راه و ترابری در سال 1366 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. با تصویب این قانون و روشن‌سازی جزئیات اجرایی آن در آئین‌نامه مربوطه، ساختن آزادراه‌ها در کشور با مشارکت بانک‌ها و بخش خصوصی آغاز شد. به این ترتیب، احداث آزادراه مطابق قانون مربوطه توسط بخش خصوصی پذیرفته شد و یکی از مزیت‌ها، انتخاب قدرت برتر توسط مشتریان در کنار راه‌های موجود ارائه شد. در حال حاضر حجم آزاد‌راه های کشور 2106 کیلومتر و 3291 کیلومتر در نه استان کشور در دست احداث است.

در اجرای ماده واحه قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک ها و سایر منابع پولی و مالی کشور مصوب 24/08/1366 مجلس شورای اسلامی و آئیننامه اجرایی قانون مذکور مصوب 24/02/1367 و با رعایت لایحه قانون اصلاح قسمتی از قانون تجارت در اسفند 1347، شرکت آزادراه تهران- پردیس (سهامی خاص) با هدف احداث، نگهداری و بهره برداری از آزادراه تهران- پردیس و طرح های آن در سال 1379 تشکیل گردید. ارائه مسیری با کیفیت بالا برای دسترسی آسان به شهر تهران و جذب و هدایت ترافیک برون‌شهری راه‌های پرتردد هراز و فیروزکوه و شهرهای واقع در مسیری مانند پردیس در دستور کار قرار گرفت و عملیات اجرایی پروژه در سال 1380 آغاز شده و با هزینه‌ای بالغ بر دوازده میلیارد تومان در سال 1389 به بهره‌برداری رسید. برگشت سرمایه‌گذاری انجام شده در طول 22 سال بهره‌برداری و از طریق رسیدن به عوارض از اتومبیل‌های بین‌المللی پیش بینی شده است. کلیه امور مربوط به نگهداری مستمر و متناوب راه‌اندازی و انجام خدمات در دوره بهره‌برداری از آزادراه به شرکت فناوری آزاد راه تهران پردیس مربوط می‌باشد. این راه آزاد با مشارکت 70٪ غیردولتی و 30٪ وزارت راه راه اندازی شده است.